8 uur in Brugge

Wandelen door een wirwar van straatjes, eeuwenoude gebouwen bewonderen, genieten van het uitzicht over Brugge na 366 treden omhoog, de huizen met trapgevels, bruggen, water en parken maar ook de bedrijvigheid die deze kleine stad met zich meebrengt, ...

Wat een top citytripje heb ik afgelopen week gemaakt. Een kleine 8 uur hadden het lief en ik te besteden in Brugge, en ik geef u graag enkele tips mee voor als u ook eens wil gaan kijken naar het Venetië van het Noorden. Leest u verder.







We brunchten bij Sanseveria (Predikherenstraat 11) met een lekkere bagel (die allemaal eigennamen hebben gekregen, leuk!) en een goei zjat kaffe. Check ook al die cactussen en de mooie stenen vloer! In het achterste gedeelte van de zaak wordt gewerkt zodat ze binnenkort meer klanten kunnen zetten.

Ik heb overigens ook goeie dingen gehoord over Li o Lait (Dweersstraat 30) en Bies & Basil (Moerkerkesteenweg 136) maar kon uiteraard niet de hele dag alleen maar eten. Aan u dus om uit te testen (en mij te laten weten of het daar de moeite is!). 's Avonds aten we Tex-Mex bij Chi Chi's (Sint-Amandsstraat 34). Misschien niet helemaal verantwoord, maar wel keilekker!

Nadat onze magen tijdelijk gestild waren, struinden we wat rond. Ik maak meestal op voorhand niet echt plannen, wel zoek ik wat zaken op die ik absoluut wil zien/doen zodat ik een lijstje met adressen heb.

Wandel over de Brugse reien om langs het water te lopen. Houdt u van het groen, picknick dan in één van de parken. Ik ben fan van het kleine maar fijne Koningin Astridpark (aan de Minderbroedersstraat). Leuk om zien vanuit het park: aan de ene kant heb je de oude 19e eeuwse huizen met trapgevels, aan de andere kant van het park ziet u een volledig nieuwe verkaveling die gebouwd is waar de vroegere gevangenis het Pandreitje lag.

Net als bij elke stad waar water door loopt hebt u niet genoeg gezien als u maar één bruggetje over wandelt. Er zijn er zoveel verschillende met allemaal een ander oorspronkelijk doel dat het zeker de moeite loont om een grote wandeling te maken door de stad. Check de Meebrug, Peerdenbrug en Conzettbrug!

Nog eentje dat u niet kan missen is het Belfort. Temidden van het historisch centrum krijgt u helemaal bovenaan een prachtig panoramisch zicht over Brugge en de weidse omtrek. U betaalt €8 of €10 inkom (als je geen student meer bent en jonger dan 26/als je ouder dan 26 bent) maar daar hebt u ook wat van. 366 treden naar boven ziet u niet alleen een prachtige klokinstallatie (throwback naar de Klokkenluider van de Notre Dame!) maar krijgt u ook dit fantastische uitzicht. Zonder twijfel de moeite!









Tijd om ook een beetje te shoppen (al is het vooral bij windowshoppen gebleven). Houdt u van de klassieke winkelstraten, dan moet u in de Zuidzandstraat en Steenstraat zijn. In het oude postkantoor van Brugge vindt u de Sissy-Boy (Markt 5). Mijn eerste, maar absoluut niet laatste keer in de winkel. Eerst nog een beetje sparen. In de Sint-Jakobsstraat vindt u dan weer tweedehandswinkels en uniekere winkels, onder andere Think Twice, Chez Madame Moustache en Leeloo.

Het Simon Stevinplein is kei gezellig, zet u op een terrasje en geniet van een Brugse Zot of een ander sterk biertje. Bezoek er dan ook meteen Dille & Kamille (Simon Stevinplein 17-18), u vindt er zoveel leuke huis- tuin- en keukenspullen dat het héél moeilijk wordt om zonder iets naar buiten te lopen.

En verder: geef uw ogen de kost en u vindt ongetwijfeld pareltjes van gebouwen, straten en plekjes.
Ik ben blij dat ik er eens geweest ben, 't zal zeker niet de laatste keer geweest zijn!





Nog een laatste tip:

» Ben je op zoek naar parking, parkeer je dan aan het treinstation van Brugge. Je betaalt er €3,5 om een volledige dag te staan, in Brugge zelf zal je nergens goedkoper vinden. En het is daar ook een beetje verlaten dus je vindt er vet begroeide trapjes naar boven. Cool! En ideaal voor een korte selfiesessie.







Tot de volgende!

3 reacties

  1. Brugge is zo schoon! Over Sanseveria heb ik al veel gehoord, maar ben er nog nooit geraakt. Li O Lait daarentegen wel, een aanrader!

    ReplyDelete
  2. Hahahaha die laatste foto! :) Ik ben al vaak in Brugge geweest maar leuke tips!

    ReplyDelete
  3. Aaaaaah, Brugge! Zo'n mooie stad zo dicht bij mijn huis... Ik kom er heel regelmatig en het behoort nog steeds tot mijn favoriete steden ter wereld :)

    ReplyDelete

Yay! Comments make my day!