Hoe begin je met snailmailen?

Friday, August 14, 2015 14 Comments


Om de zoveel paar weken krijg ik dezelfde - prangende - vraag in mijn (digitale) postbus: 'Ik wil ook graag snailmailen. Maar hoe begin ik daar eigenlijk aan?' Telkens nam ik mij voor om een blogpost te schrijven over hoe ik in het snailmailwereldje rolde. Ik zou zeggen: laat u inspireren!




Wat is snailmail?

Snailmail, letterlijk vertaald als slakkenpost, is het opnieuw plezier vinden in ouderwets brieven opsturen via de post. Het is niet meer dan dat, maar omdat het altijd een feestje is om je brievenbus te openen, stoppen veel snailmailers er ook kleine goodies bij. Lekkere snoepjes, mooie papiertjes, schattige stickers, het kan eigenlijk allemaal. Voor mij draait het in hoofdzaak om de conversatie, de prullaria erbij hoeft niet (al is het wel mooi om naar te kijken en te ontvangen natuurlijk).

Waar vind ik penpals?

Wel, dat hangt er van af. Wil je graag binnen de grenzen blijven om post uit te wisselen, of maakt die duurdere postzegel je niet uit? Een groot pluspunt aan internationale post vind ik het feit dat je een andere cultuur leert kennen. Maar het kost natuurlijk wel wat meer geld én tijd. 

Binnen de Benelux
» Via Tante Jannies Postkamer kan je éénmalige snails uitwisselen. Je meldt je aan via de website en kan zo een adres opvragen. Simple as that!
» Op Facebook bestaan er tig groepen, onder andere deze.

Buiten de Benelux
» Op Facebook eens zoeken met de termen 'snailmail' of 'penpals' kan je al een heel eind verder helpen!
» Julie plaatst op haar blog Penpal of the Week elke week een oproepje. Zitten vast leuke penpals tussen!
» Op het forum van The Postal Society kan je ook oproepjes posten. Je kan er inspiratie opdoen, meedoen aan challenges, en nog veel meer! (De site is momenteel even onder constructie, maar zo snel mogelijk weer online!)
» Via Instagram met de hashtags #penpalwanted #lookingforpenpal en #penpalsearch.



Wat heb je nodig om te snailmailen?

Heel simpel: pen en papier. Een enveloppe en een postzegel zijn ook handig. Meer heb je niet nodig om te starten! Zelf vind ik het leuk om mijn briefpapier op te leuken met washi tape, stickers of tekeningetjes. Een theezakje, mooie foto/visitekaartje of een klein zelfgemaakt cadeautje kan ook heel fijn zijn. Zelf koop ik vaak spulletjes bij Hema of Action. Online heb je ook gigantisch veel mogelijkheden. Deze webshops vind ik tof, maar ik koop voornamelijk originele prullaria via Etsy!

Webshops:
» Vlinders in je Buik
» Paper Stories
» Studio Stationary
» Snailmail shop
» Postpapier enzo
» Opschrijfboekjes

Nog tips? Ik hoor het graag!

Nog niet overtuigd? Bekijk deze happy mail dan eens!





















Meer inspiratie? Bekijk deze blogs eens!

» Snail-mail
» Postfabriek
» We doen eens zot
» Lisa Kinoo
» Snailmaillove (Eng)
» Seaweedkisses (Eng)
» Bohème Circus (Eng)
» Viva Snail Mail! (Eng)
» Snailmail is Still in Fashion (Eng)

En natuurlijk kan je in mijn archief ook een heleboel inspiratie vinden.


Nog vragen? Laat ze achter in de comments!
ps Alle foto's komen uit mijn archieven. :)

Elisse

Twentysomething - journalist - crazy cat lady - creatieve duizendpoot - hart verloren in 't stad - fervent lezer