DIY: carve your own stamps

Some of you requested a little tutorial since I dedicated a blogpost to the stamps I made. So here it is, round of applause for me please :)

Things you'll need:

» eraser
» lino-cutting-tools (can be found at your local craft shop)
» pencil
» piece of paper (preferably tracing paper)

Let's get started!


1. Gather the materials you'll need. As you can tell from the pictures, the lino-cutting-tool comes in different shapes. For small stamps (like the one I'll be making for this tutorial) I usually use the two smallest tips.


2. Draw the design for your stamp. I decided a cat would do. Once you're happy with it, trace it onto your eraser. (Just put the eraser on your desk, the drawing on top and rub over your design with the back of a pencil)


3. Use the smallest tip from your cutting tool and begin carving out/tracing around the outside edge of your design. A little tip: the harder you press, the deeper your cuts are going to be! So it's best to start out by treating your eraser really gently by not pushing too hard.


4. Carefully carve out the inside of your design.


5. Get inky and try out your freshly made stamp on a scrap piece of paper. As you can see here I still had to fix some parts.


6. All done, miauw! How do you like my new cat stamp?

The final (and probably best) tip I'll give you is: practice, practice, practice!

If you still encounter problems when it comes to carving, go check out this blog post. (I consider the woman behind the blog, Ishtar Olivera, thé stamp carving GODDESS)

CONVERSATION

31 reacties:

  1. ooooh, dit is leuk! Ik heb alleen niet zo'n lino-ding, misschien moet ik die maar van school jatten haha!

    ReplyDelete
  2. super leuk! Ik wilde ook zo'n DIY doen maar ik kon dat lino guts ding niet vinden en met zo'n goede tutorial laat ik de mijne maar achterwege ;-)

    ReplyDelete
  3. Wat leuk seg, wil ik ook wel eens proberen :)

    ReplyDelete
  4. Dat is echt leuk! Zoiets heb ik toevallig ooit in groep 7 gedaan. En deze DIY komt echt van pas, was gisteren toevallig op zoek naar een DIY van een stempel en kon niet iets goeds vinden. En dan waait dit opeens zo voorbij, awesome. :)

    ReplyDelete
  5. Ik heb al eens stempels gemaakt, maar ik heb nog een stuk gum over, dus ik ga er nog eentje maken, sowieso ook een katje dan! ^^

    ReplyDelete
  6. Ooooooooké, ik moet echt eens achter kalkeerpapier zien! 't Zou een hulp zijn. :-)

    Fijne tutorial!

    ReplyDelete
  7. Oooh, super! I like! Ik moet dringend zo'n set aankopen. Met mijn cuttermes is het echt miserie om deftige stempels te maken :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja, dat kan ik mij voorstellen!

      Delete
  8. Leuk gedaan zeg! Ga het denk ook maar proberen, als t lukt tenminste. Liefs, Hilery

    ReplyDelete
  9. Ouh hij is echt heel schattig geworden :D

    ReplyDelete
  10. Ik ben stempelfan! Wat een lief katje :D

    ReplyDelete
  11. thanks so much for this post!! I really want to make my own stamps

    ReplyDelete
  12. Heel leuk gedaan, wat een leuke DIY! :D

    ReplyDelete
  13. Wow, dat ziet eruit als een precisiewerkje! Knap gedaan hoor!

    ReplyDelete
  14. Ojee bezorg je me nou nog een verslaving?? Haha
    Mooi gedaan en uitgelegd!!

    ReplyDelete
  15. Ge hebt mij op ideeën gebracht, dat is echt de ideale manier om mijn blok-pauzes door te brengen!

    ReplyDelete
  16. Wauw, dat is super leuk zeg! Ik ga snel een paar gummen kopen haha.

    Liefs, xx

    ReplyDelete
  17. Super leuk zeg! Heb dat eerder wel eens op school gedaan met Handenarbeid, maar dan met linoleum inderdaad. Echt leuk!

    ReplyDelete
  18. hehe leeuk dat heb ik ooit (in een lang verleden) nog gedaan in de tekenschool :D

    ReplyDelete
  19. Super Elisse, dat ga ik ZEKER proberen! :) xxx

    ReplyDelete
  20. én een goed idee om een gum te gebruiken!

    ReplyDelete
  21. Doet me terug denken aan mijn studenten tijd. Een persoon ging heel vroeg naar een fuif, betaalde de inkom, liet een stempel zetten op zijn hand. Kwam daarna naar ons en wij kopieerde die stempel ook via een gom en zo konden wij gratis binnen.

    ReplyDelete
  22. wat superleuk!! en makkelijk.
    ik waagde me nooit aan het stempels maken omdat ik dacht dat je super ingewikkelde dingen nodig had, maar nu gaat het er toch echt eens binnenkort van komen :)

    ReplyDelete
  23. Ben al zo lang op zoek naar guts, maar kan er toch nergens 1 vinden. Waar heb jij de jouwe vandaan?

    ReplyDelete
  24. Bedankt voor je reactie. Belachelijk, maar er zit in Enschede geen knutselwinkel. Maar ik ga het eens proberen in het engels!

    ReplyDelete
  25. Oh wat leuk! Ik wil het nu ook maken!

    ReplyDelete
  26. Ziet er echt simpel uit zo ! Ik had het al eens geprobeerd in klei maar dat ging niet zo goed! :(
    Maandag lekker veel gommetjes kopen.

    ReplyDelete
  27. Geweldig! Wist niet dat een gum ook werkte. Snel uitproberen dus. Wh00p wh00p.

    ReplyDelete

Yay! Comments make my day!

Back
to top